fredag 12 november 2010

Polkagriskola i mikron

Jul, jul, strålande jul. Ute är det hur vackert som helst, här uppe i Skellefteå. Då passar jag på att göra lite juligt godis. Den här smarriga kolan ska faktiskt mina kollegor bjudas på. Jag ska nämligen in och förbereda inför att börja om att jobba efter mammaledigheten. Gulp!


ca 30 bitar

0,5 dl grädde
1 dl socker
1 dl sirap
en näve polkagrisar

Blanda grädde, socker och sirap i en hög skål som tål att mikras. In i mikron på 600 W i 8 minuter. Min mikro, som vi skämtsamt kallar The Enterprise, går på 650 W, så då körde jag i 7 minuter istället. Hacka eller mortla polkagrisarna under tiden. Gör kulprovet och häll ut på smörpapper i form. Strö över grishacket och låt stelna. Klipp i lagom stora bitar. Lägg dem inte på varandra, för de klibbar ihop då.














Trevlig helg, mina vänner. Ät nåt smarrigt, drick nåt smarrigt och njut av livet.

-Mama Skogly ♥

1 kommentar:

  1. Oh, herrejisses så mycket snö, så underbart fint.

    Hoppas du mår bättre nu, ha en härlig helg/ Anki o Håkan

    SvaraRadera