söndag 19 december 2010

Kräftrisotto med sparris

Den här åt mina vänner och jag på vår julklappsbytarträff. Oj, så gott. Succé är ordet. Till den här serverades en matig sallad, men det receptet kommer senare.


4 port

ett knippe grön sparris
ca 1 liter grönsaksbuljong
2 burkar kräftstjärtar
2 rödlökar
5 dl avorioris
2 dl vitt vin
1 parmesanost
salt och peppar
4 vitlöksklyftor
2 krm cayenne

Skär sparrisen i mindre bitar och koka i lättsaltat vatten i 2 minuter. Koka upp buljongen. Hacka löken och stek i smör utan att det tar färg. I med risen och fräs under omrörning ett par minuter. Inte heller riset ska ta färg. På med vinet och låt det koka in.I med buljingen, 2 dl i taget. Rör om då och då, en risotto kan man inte röra för mycket i. Låt vätskan koka in innan du slår på mer. Risotton ska bli krämig med en liten kärna kvar i riskornen. Rör i osten, salta och peppra. Riv vitlök och fräs i smör. I med kräftstjärtarna (utan spad) en kort stund i vitlökshacket. På med cayenne. Rör ner kräftstjärtarna och sparrisen i risotton. Servera på dirren.






-Mama Skogly ♥

1 kommentar:

  1. Åh vad gott det ser ut.. Måste erkänna att jag aldrig lagat risotto, den där gordon ramsey ha skrämt mig!! Han skäller ju alltid på sina kockar när dom lagat till risotto så jag ha fått för mig att det är svårt att få till det..

    SvaraRadera