söndag 19 december 2010

Smördegsvåffla med purjo och Västerbotten

Ja, jag är från Västerbotten och jag älskar Västerbottensost. Hade dock lite problem med den här och det var att det mesta av osten tycktes ut när vi pressade ihop våffeljärnet. Men gott var det. Fantastiskt gott.


4 port
4 smördegsplattor
en liten purjo
riven västerbottensost
rom
creme fraiche
rödlök
dill

Tina smördegsplattorna. Kavla ut dem så att de ryms och blir lagom i våffeljärnet. Stek purjon mjuk. Låt svalna. Lägg purjo på smördegsplattan, på med osten och på med ännu en smördeg. Tryck ihop plattorna längst ut. Grädda i järnet tills den fått fin färg. Låt svalna något. Servera med rom, creme fraiche, rödlök och dill.












Kan det sluta snöa?


-Mama Skogly ♥

3 kommentarer:

  1. Vad gott med en lite matigare våffla! Det är alldeles för länge sedan jag gjorde våfflor...

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket för din fina kommentar, vi ska försöka göra så gott vi kan i jul.

    Älskar västerbottenost, och detta var ju ett smart sätt att använda både våffeljärn och smördegsplattor. Gott.

    Ha en bra vecka.

    SvaraRadera
  3. Jisses vad mumsigt det såg ut!
    Jag sitter o slösurfar och är vrålhungrig så såg jag den här smördegsvåfflan... mmm... =)

    SvaraRadera