måndag 20 oktober 2014

Pannbröd

Det känns bättre idag. Har fått sova hela natten och det enda som känns av nu är ryggen. Fick i mig lite fil, proviva och nån macka igår. Idag är jag hungrig och till och med sugen på mat igen. Det finns hopp om liv alltså!

Det verkar som att ni gillade receptet på glödhoppor. Här kommer ett till, liknande recept. Själv är jag SÄMST på att baka bröd med jäst. Jag misslyckas i princip varje gång jag ger mig på det. Det är som att jästen ligger och skrattar åt mig, pekar finger. Därför gör jag hellre bröd med annat jäsmedel. Eller involverar andra att baka med mig eller åt mig.

Dessa blir riktigt, riktigt goda. Varma med smör som smälter, ost och ett stort glas mjölk till. Vardagslycka!



Pannbröd

10 st

7.5 dl rågsikt
1 tsk salt
1,5 tsk brödkryddor
1 tsk bikarbonat
2,5 dl filmjölk
0,75 dl ljus sirap

Blanda alla torrvaror i en bunke. Häll över filet och sirapen. Knåda ihop till en deg. Dela degen i 10 bitar, kavla ut med kruskavel. Stek i stekpannan på mediumvärme en minut i taget, sammanlagt 6 minuter. (Stekpannan ska vara torr.)





-Mama Skogly ♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar