tisdag 24 februari 2015

Kycklinggratäng med pepparsås

Sjukstuga hela veckan här på Casa Hawk. Affe fick magsjuka i måndags och kräktes hela dagen. Men idag är de hemma för 48-timmarsregeln. Tänk om alla kunde hålla sina barn hemma i 48 timmar EFTER att de blivit friska. Då kanske färre skulle bli sjuka...

Jag knegar i veckan eftersom vi har både utvecklingssamtal och bedömning av nationella prov. Men det var trevligt att komma hem till pojkarnas nystädade rum igår. :D

Min kollega Helen Forsell tipsade mig om hennes favoriträtt som hela hennes familj gillar. Det var ett recept från Matklubben som jag gjort om lite. Här kommer min version. Muhuhums! En riktig höjdare!


Vill man ha den low carb, hoppar man mango chutneyn.

Kycklinggratäng med pepparsås

ca 6 port

1 kg kycklingfiléer
2 röda paprikor
2 gula lökar
2 paket bacon
5 dl grädde
1 burk Cantadou 4 peppar
0,75 dl mango chutney
1 hönsbuljongtärning
2 msk grönpeppar
svartpeppar
riven ost

Hacka paprikan och löken, fräs, lägg åt sidan.
Klipp baconet och fräs, lägg åt sidan.
Strimla kyllingen och fräs. Slå över grönsaksfräset och baconet.
Slå över grädde och klicka ner osten. I med mango chutney, svartpeppar och hönsbuljongtärning.
Mortla grönpepparen och i med det. Låt puttra ca 10 minuter.
Slå upp i gratängform. På med riven ost och gratinera i 225 grader i ca 15 minuter.
Servera gärna med ugnsrostade rotfrukter och en sallad.



-Mama Skogly ♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar