onsdag 19 juli 2017

Schackrutig Sockerkaka

Jag fick med mig en stooor bit av den här goooda sockerkakan när jag hälsade på hos mig bloggkompis Erica (Ericas meny). Jag dekorerade den med vispad grädde, körsbär, citronmeliss och blommor och bjöd på den när Alfred skulle firas. Annars hade jag nog satt i mig hela själv...


Schackrutig Sockerkaka

3 ägg
2 dl strösocker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
75 g smör, smält
1 dl vispgrädde
2 msk kakao
1 msk vaniljsocker

Glasyr
40 g ljus choklad
40 g mörk choklad
75 g smör
½ dl vispgrädde
5–6 dl florsocker
1 äggvita, hårt vispad

Dekoration:
strössel

1. Sätt ugnen på 180 grader.

2. Vispa ägg och socker poröst. Tillsätt mjöl, bakpulver, smör och grädde. Vispa ihop allt till en smet.

3. Dela smeten i två skålar. Rör ner kakao i den ena och vaniljsocker i den andra.

4. Smörj och bröa två limpformar, ca 1 ½ liter. Häll chokladsmet i den ena och vaniljsmet i den andra.

5. Grädda kakorna mitt i ugnen i 25–30 min.

6. Glasyr: Smält chokladen och smöret tillsammans i en kastrull på svag värme. Ta bort kastrullen från värmen och rör i grädde, florsocker, och den hårt vispade äggvitan. Vispa glasyren ljummen. Mängden florsocker anpassas till en lagom bredbar konsistens.

7. Dela de två kakorna mitt itu på längden. Bred glasyr mellan bitarna och lägg dem så att de bildar ett rutmönster. Bred resten av glasyren över kakan. Garnera med strössel.



-Mama Skogly ♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar